zobacz jak możesz pomóc przekazując 1% podatku
przekaż 1% podatku lub darowiznę strona główna więcej o mojej chorobie przeprowadzone badania leczenie rehabilitacja służba zdrowia fundacje ciekawostki ze świata medycyny linki związane z tematem choroby kontakt ze mną


Obecnie chodzę w dwa miejsca na różnego typu rehabilitację, linki poniżej ( jak i cennik).


Poniżej zestaw ćwiiczeń do wykonywania w domu jaki otrzymałem będąc w szpitalu klinicznym w Warszawie.

Zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu

Objaśnienia użytyh skrótów:

RR-ramiona

NN-nogi

RL/RP-ramię lewe/prawe

NL/NP-noga lewa/prawa

T-tułów


ćwiczenie do wykonywania w domu 1 Pozycja wyjściowa: leżenie tyłem, RR wzdłuż tułowia, NN wyprostowane

Ruch: przenos RR przodem w górę - wdech (nosem);

Opust RR - wydech (ustami)


ćwiczenie do wykonywania w domu 2 Pozycja wyjściowa: leżenie tyłem, RR wzdłuż tułowia, NN wyprostowane - wdech

R: skłon głowy w przód z jednoczesnym podciąganiem stóp na siebie

i dociśnięciem kolan do podłoża - wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 3 Pw: leżenie tyłem, chwyt rękami NP zgiętą w stawie biodrowym i kolanowym

(udo przytrzymać mocno przy brzuchu), kolano NL docisnąć 10 x do podłoża,

obie stopy na siebie ( ćwiczenie powtórzyć NP )


ćwiczenie do wykonywania w domu 4 Pw: leżenie tyłem

R: przenos RR bokiem , po podłożu -wdech

Powrót tą samą drogą - wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 5 Pw: leżenie tyłem, NL ugięta w stawie biodrowym i kolanowym, stopa oparta o podłoże

R: NP prostą w kolanie wykonywać wymachy w górę (stopa na siebie, kolano

wyprostowane); po kilku powtórzeniach wykonać ćwiczenie NL


ćwiczenie do wykonywania w domu 6 Pw: leżenie tyłem, RR w bok

R: przenieść RP przed sobą do RL  ze skrętoskłonem T i głowy - wdech nosem

Powrót RP do pozycjiwyjściowej - wydech

(wykonywać ćwiczenie naprzemiennie w obu kierunkach)


ćwiczenie do wykonywania w domu 7 Pw: leżenie tyłem, RR i NN w lekkim odwiedzeniu

R: NL przesunąć po podłożu do NP.;

NL - powrót do pozycji wyjściowej (ćwiczenie wykonywać naprzemiennie NL i NP);

można też przesuwać po materacu NN złączone razem.


ćwiczenie do wykonywania w domu 8 Pw: Leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte o podłoże, RR w lekkim odwiedzeniu - wdech

R: skłon T w przód ( próba siadu ) - wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 9 Pw: leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłożu, RR wzdłuż T

R: unieść miednicę w górę, brzuch wciągnięty, NN złączone razem,

stopy całą powierzchnią oparte o podłoże


ćwiczenie do wykonywania w domu 10 Pw: jak wyżej dłonie na brzuchu

R: wypchnąć brzuchem ręce w górę - wdech;

Wciągnąć brzuch - wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 11 Pw: jak wyżej, RR wzdłuż T

R: naprzemiennie prostować kolano, stopa na siebie

(palce stóp proste, uda cały czas złączone)


ćwiczenie do wykonywania w domu 12 Pw: siad prosty podparty lub siad z ugiętym KKD, dłonie chwytają pod kolana

R: wyciągnąć się  górę, łopatki ściągnięte - wdech

Rozluźnić T i RR -wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 13 Pw: jak wyżej ( siad prosty lub ugięty )

R: przenos R bokiem, nad głowę (dłoń w pozycji wyprostu ) - wdech;

Opust R - wydech ( po kilku powtórzeniach ćwiczenie wykonać przeciwną kończyną)


ćwiczenie do wykonywania w domu 14 Pw: jak wyżej

R: naprzemian dociaskać kolano do podłoża, jednocześnie podciągając stopę na siebie


ćwiczenie do wykonywania w domu 15 Pw: siad podparty, NN ugięte, w rozkroku - wdech

R: skłon T w przód z jednoczesnym przenosem RR w przód pomiędzy kolana

- śięgnąć jak najdalej - wydech )


ćwiczenie do wykonywania w domu 16 Pw: siad na piętach, dłonie oparte przed kolanami, palce proste

R: naprzemienne wymachy:

1. prostym R przodem w górę;
2. prostym R w górę skos z jednoczesnym skrętem głowy i T w tę stronę;
3. zgiętym łokciem w tył


ćwiczenie do wykonywania w domu 17 Pw: siad na piętach, łokcie ugięte. przedramiona oparte przed kolanami

R: skłony głowy w przód i tył


ćwiczenie do wykonywania w domu 18 Pw: siad na piętach, brzuch oparty na kolanach, głowa oparta czołem o podłoże,
dłonie splecione na pośladkach, RR proste

R: skłon T w tył, łopatki ściągnięte ( głowa i T na przedłużeniu lini miednicy, wzrok skierowany ku podłodze) - wdech;

Powrót do pozycji wyjściowej - wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 19 Pw: klęk podparty na przedramionach

R: wymachy N prostej w kolanie w górę

( po kilku wymachach wykonać ćwiczenie kończyną przeciwną )


ćwiczenie do wykonywania w domu 20 Pw: leżenie przodem, czoło oparte na splecionych dłoniach

R: niewielki skłon T w tył ( głowa pozostaje oparta czołem na dłoniach )


ćwiczenie do wykonywania w domu 21 Pw: leżenie tyłem, podchwyt splecionych dłoni pod kolana

R:

1. "kołyska" - przy pełnym siadzie wyprostować plecy;

2. "kołyska" na boki ( obracanie się z boku na bok w tej pozycji )


ćwiczenie do wykonywania w domu 22 Pw: leżenie tyłem, NN i RR w lekkim odwiedzeniu

R: jednoczesna rotacja NN i RR

1. na zewnątrz - wdech

2. do wewnątrz - wydech


ćwiczenie do wykonywania w domu 23 Pw: leżenie tyłem, RR wyprostowane ku górze

R: kolejno rozluźniać:

1.palce rąk ( lekko zginają się i opadają
2. nadgarstki
3. łokcie
4. całe RR "spadają" na podłoże


ćwiczenie do wykonywania w domu 24 Pw: leżenie tyłem

R: naprzemiennie, swobodnie i delikatnie uginanie i rozluźnianie kolan


Ćwiczenia rozciągające mięśnie kończyn dolnych


ćwiczenie do wykonywania w domu 25 Rozcjąganie ścięgna Achillesa i mięśni grupy tylnej podudzia

Pozycja wejściowa: stojąc z oparciem o blat stołu lub ścianę, stopa rozciągana oparta przednią częścią na niewielkim podwyższeniu lub płasko na podłożu, staw kolanowy wyprostowany. pięta pozostaje w kontakcie z podłożem

R: niewielki wykrok nogą przeciwną z przemieszczeniem miednicy w przód zachowcny kontakt pięty z podłożem i wyprostowane kolano po stronie rozciąganej


ćwiczenie do wykonywania w domu 26 Rozciąganie mięśni grupy tylnej uda

Pozycja wyjściowa : siad na np. wersalce tak, aby noga rozciągana była oparta na łóżku, druga, zwisa oparta stopą o podłoże, dłonie oparte na kolanie nogi rozciąganej

R: skłon wyprostowanego tułowia w kierunku kolana


ćwiczenie do wykonywania w domu 27 Rozciąganie mięśni zginaczy stawu kolanowego

Pozycja wyjściowa: siad na piętach, dłonie podparte z tyłu

R: Unoszenie miednicy, nogi złączone razem, brzuch napięty

( plecy nie mogą się wyginać w łuk )


Zestaw ćwiczeń opracowany przez:
dr Anna Radwańska, SP CSK Zespół Rehabilitacji Kliniki Neurologii
Warszawa ul. Banacha1a, tel. 22 5992813


Rehabilitacja neurologiczna jak i każda musi być systematycznie, więc jeśli masz możliwość pomóc to przekaż 1% podatku.


szybkie linki więcej o chorobie mitochondrialnej doniesienia medialne
©® 2013
Miopatia Mitochondrialna na YouTubie    Miopatia Mitochondrialna na FaceBook    Miopatia Mitochondrialna Allegro